Výlet lodí z Njivice na Cres a městečko Beli + srovnání s jinými trasami

Jan Polzer

Snad v každém městečku na crikvenické riviéře najdete nějakou možnost lodních výletů. Oceníte je v momentě, kdy je voda studená na koupání, ale i tehdy, když si chcete zkusit pláž někde dál od svého ubytování.

Při každé návštěvě Chorvatska jsem vyzkoušel některý z lodních výletů nabízených v místě, kde jsem byl ubytovaný. V Crikvenici jsem několikrát zopakoval výlet lodí Primorka, z Bašky na Krku jsme se vydali na plavbu směrem na Goli otok, Rab a San Marino, v Njivice jsme zase vyzkoušeli loď M/B Kapetan Ivan a navštívili jsme protilehlý ostrov Cres a městečko Beli.

Výlet z Njivice na Beli a loď Kapetan Ivan

Jelikož jsme do Njivice přijeli v polovině června a ještě za ne zrovna skvělého počasí, tak tu prakticky nebyl jediný stánek s nabídkou lodních výletů. S přibývajícím slunečním svitem a ubíhajícími dny se to postupně změnilo. Z Njivice můžete jet letos na výlet lodí Kapetan Ivan na Cres nebo ke Krčki mostu, případně na další okružní nebo panorama plavby.

Zajíždí sem také dva glass boaty, lodě s okny pod úrovní hladiny, skrze které můžete pozorovat buď jen vodu nebo potápěčské představení. Bude zde také poloponorka Marlin a je zde i prodej výletů lodí jezdících z Bašky.

Lístky je nejlepší koupit u kapitána nebo prodejce na stánku v přístavu, a to večer, kdy se lodě vracejí z trasy a stánky jsou oblushovány leckdy i přímo kapitánem lodi. Můžete si je samozřejmě koupit i ve městě v cestovních agenturách, ale je to v průměru asi o 20 kuna dražší.

Jak jsme slyšeli jeden rozhovor s jinými turisty z Česka, na stánku je někdo upozornil, aby si lístky nekupovali od pouličních prodejců, nemusejí to být poctivci... A rozhodně neplatit zálohu někomu mimo posádku lodi.

My jsme na stánku zastihli přímo kapitána Ivana, který nemá problém s češtinou, což dokázal slovy "u vás červené víno, u nás crveno vino" (a později na lodi ještě po německém a chorvatském výkladu a dotazu, zde jsem rozuměl, slovy "všichni jsme děti Franze Josefa").

Vybrali jsme si výlet na ostrov Cres, který leží hned naproti Krku, je stejně velký a patří spolu s Krkem k největším ostrovům Chorvatska. Cena za osobu je 150 kn, my jsme dali zálohu 200 kn a stovku doplatili druhý den na palubě. Záloha ale stačila i menší.

Šestihodinový výlet začínal v 10:45, ale k lodi je třeba se dostavit asi o 15 minut dříve. Dvakrát hodina a půl je na cestu, zbytek na prohlídku Beli. Celkem nás jelo 12, takže loď byla příjemně obsazená a nebyla přeplněná. M/B Kapetan Ivan je dřevěná bárka s nepříliš vysokou rychlostí. Neřekl bych, že vypadá nespolehlivě (viděl jsem i horší, viz dále), ale někdo možná dá přednost plechovým glassboatům. Ty ovšem postrádají atmosféru, řekl bych.

Z Njivice jsme vyrazili do Malinske, kde jsme nabrali zbytek z těch dvanácti lidí a vyrazili jsme směrem na Cres a městečko Beli. Kapitánův pomocník během plavby rozdával nějaké těžké červené víno barvící jazyk a rakiju (pálenka). Totéž i na zpáteční cestě.

Počasí výletu přálo. Voda ke koupání v tu dobu ještě nebyla, slunce nepražilo. Přístaviště pod Beli je miniaturní, když přijede více lodí, musí se u mola prostřídat. Hned vedle něj je malá pláž s bungalovy a kempem. U přístavu je půjčovna potápěčského vybavení a na turisty čeká autovláček s jedním nespolehlivě vypadajícím vagonem a nápisem "jen na vlastní nebezpečí". Navíc, pokud vás přijede jen pár a z toho někteří jdou pěšky, pak se za dvě eura řidič ani nenamáhá vstát, takže budete hezky šlapat nahoru.

Převýšení mezi přístavištěm a městečkem Beli je opravdu velké, s několika odpočívkami nám netrénovaným trvalo vyšlapat nahoru asi půl hodiny. Ale zase jdete po betonové silnici, sem tam uhnete na sráz, aby mohlo projet auto a můžete se kochat nádherným výhledem na moře a okolí.

Pohled z cesty do Beli směrem do přístavu

Hned na začátku Beli je jediná restaurace, kde ovšem dobře vaří a obsluha je příjemná. Pokud byste čekali, že Beli budete procházet hodiny či desítky minut, budete zklamáni. Městečko je hezké, ale malé, větší je i pirátský Vrbnik na Krku, který je rovněž podobně vysoko.

Beli je typické úzounkými uličkami, kde se můžete snadno ztratit, protože je málokdy poznat, co je cesta ulicí a co je průchod před dvůr k němu domů. Skončíte-li před korálky či otevřenými dveřmi do obýváku, pak se stačí otočit a zkusit jinou cestu. K vidění toho zde moc není. Malé náměstí se studnou, kostel, menší kaplička vedle a vyhlídka na moře. Ovšem i jen kvůli tomu výhledu stojí za to, sem vyšlapat.

Beli viděné z lodi

Když jsme scházeli dolů, trošku nás vylekalo, že loď už byla daleko od břehu. Naštěstí se ale za chvíli otočila a mířila do přístavu. Dělala jen místo právě přistávajícímu glassboatu s bratrem kapitána Ivana. Dokonce jsme dostali nabídku, že se můžeme vrátit s ním a strávit tak na Cresu u Beli o hodinku a půl více. Jenže se začínalo kabonit, takže jsme jen poděkovali.

Déšť nás zastihl na cestě zpět, ovšem než jsme dorazili do Njivice, už to vypadalo, jako by ani nepršelo. Až na pár kaluží.

Kostelík v Beli

Výlet na Cres a Beli s lodí M/M Kapetan Ivan se mi líbil a určitě jej mohu doporučit i vám.

Krátce bych se vrátil ještě k dalším lodním výletům, které jsem zkusil v uplynulých letech:

Njivice a cesta ponorkou

Při loňské návštěvě v Njivice jsem poprvé viděl poloponorku. Protože jsem předtím absolvoval něco podobného v americkém Disneylandu, chtěl jsem vyzkoušet, jaké to je, dívat se pod hladinu moře v Chorvatsku a prohlédnout si útesy Krku. Opět mohu jen doporučit.

Z Njivice jedete k nejbližšímu cípu, který překáží ve viditelnosti do Malinske. Tam poloponorka přijede blíže ke břehu a kapitán vás vyzve k přesunu do nitra lodi, kde jsou skleněné průhledy v trupu a lavičky nabízející pohodlné pozorování podmořských krás Krku.

Baška, Eleonora a výlet na Goli otok a San Marino

Z Bašky, kterou mimochodem musíte navštívit, budete-li na Krku, můžete vyrazit na mnohem více výletů, než z malé Njivice. V paměti mám dvě lodě. Větší plechovou Angelinu nabízející cestu za delfíny a okruh okolo Krku (mimochodem, V Njivici si pár Čechů stěžoval, že ty delfiny neviděli) a menší dřevěnou, jakože pirátskou, loď Eleonoru.

My jsme se s Eleonorou vydali na cestu okolo skalnatých ostrovů, ke které pouštěli 1492 od Vangelise. Z té doby máme nesmrtelnou hlášku od jedné paní směrem k jejímu manželovi: "pojď mi udělat fotku s Vangelisem". Minuli jsme ostrov Grgul a několik dalších, první přestávka byla na ostrově Goli. Ten nechvalně proslul jako Titův chorvatský Alcatraz. Někdy se o něm spolu s fotkami rozepíšu více.

Další cesta vedla na ostrov Rab do střediska San Marino, kde je nádherné koupání a možnost snadného přístupu do vody i pro vozíčkáře.

Tento výlet byl ze všech ostatních nejdražší. V ceně bylo i jídlo a pití, nicméně ryba byla nevalná a podávané bílé víno zrovna tak. Vrbnickou Žlahtinu připomínalo jen tvrzením posádky o jeho původu.

Vrcholem bylo, když na konci cesty posádka vybírala "výkupné", což znamenalo dát námořníkovi s mimoňským výrazem ve tváři na pánvičku nějaké peníze. Moc vtipné mi to vzhledem k ceně výletu nepřišlo, navíc jsem to na jiné plavbě zatím nezažil. Vadilo mi to i z toho důvodu, že v San Marinu začalo prudce pršet, posádka se nalodila a všechny ostatní nechala čekat na břehu, kde nebylo, kde se schovat. Přestože jsme na ně všichni civěli, pustili nás na loď až přesně v okamžik plánovaného odjezdu.

Primorka - má chorvatská láska z Crikvenice

V Crikevnici jsme dvakrát vyzkoušeli výlet s lodí Primorka. Je jich tu samozřejmě více, některé se letos objevily se školním výletem i v Njivice. Nechybí zde ani oblíbené glassboaty. Primorka je dřevěná loď nabízející okružní výlet okolo Krku, cestu k mostu a zpět a výlet na Vrbnik.

Když jsme byli v Crikvenici poprvé, zkusili jsme výlet na Vrbnik, další rok okružní plavbu okolo Krku se zastávkami v Bašce, Krku a Njivice. Posádka je příjemná, loni v Crikvenici prodávala lístky na loď i slečna ze Slovenska a výlety byly takové, jako slibovaly letáky.

Na delší okružní cestě podávali místní pršut s sýry spolu s vínem. Více viz článek Crikvenica, Chorvatsko a výlety lodí na Krk.

Spojení Crikvenice - Šilo na rychlých člunech

Mezi Crikvenicí a protějším Šilo na Krku jezdí rychlé čluny pro asi desítku lidí. Nastupování zejména v Šilo je však jen pro silné povahy, které nemají problém s rovnováhou. Člun drží jen na jednom laně, často ujíždí od břehu a přístup je po šikmém a klouzajícím betonu. Na druhou stranu je to rychlý způsob, jak se přepravit mezi ostrovem a pevninou, cesta trvá okolo pěti minut a stojí 50 kn.

Ze Šila jezdí do Crikvenice i další lodě. Dva glassboaty letos odjíždějí každý den v 11:30 a vracejí se o půl čtvrté. Cenově vycházejí o poznání dráž, na to, že vás v podstatě jenom převezou nejkratší cestou na druhou stranu - 120 kn.

Další lodní výlety na Krku

Jinak, jak jsem zmínil na začátku, výlety lodí najdete prakticky v každém letovisku. Viděli jsme je i v Malinske, Omišalju nebo ve vesničce Klimno (na zdejší rozeschlou bárku Klementa 1909 slibující rodinné výlety bych ale asi nevlezl, byť na letáčku vypadá hezky).